הבנת קהל היעד בבניית אתר

הבנת קהל היעד בשלב בניית אתר

ובכן מי הם צרכני התוכן שישרתו את המטרות שלשמו הוקם האתר?

השאלה נראית פשוטה למדי וכן גם התשובה. אבל בואו ננסה לחשוב קצת יותר לעומק, קחו לכם דקה למחשבה.

התשובה המתבקשת היא: הלקוחות/הלקוחות הפוטנציאלים של העסק. התשובה אכן נכונה מכיוון שאלו צרכני המידע שבראש סדר העדיפויות שלנו. אם המטרה הראשית של האתר היא מכירת מוצרים, אזי צרכני התוכן הם רוכשי המוצרים.

אבל קיימים עוד כמה צרכנים שלא העלנו בחשיבה ראשונה.


קהל היעד של האתר שלך

  • לקוחות ולקוחות פוטנציאלים:
    כמובן כמו שהזכרנו קודם אלו הם צרכני המידע שבראש סדר העדיפויות כגון רוכשי המוצרים, רוכשי השירותים, חברים ומנויי האתר וכדומה. גם גולשים שלא ירכשו ויספרו למכריהם עשויים להיות צרכני המידע. לדוגמא בבחירת שמלת חתונה, הכלה המיועדת מתייעצת עם חברותיה שעברו את התהליך ויפנו אותה לאתר טוב ברשת.

  • מנועי חיפוש:
    אלו הם צרכני המידע החשובים ביותר לאחר הלקוחות. מנועי חיפוש ניגשים לאתרינו באופן עצמאי על דעת עצמם ומאנדקסים את תוכן האתר. מנועי החיפוש חשובים לנו מכיוון שהם משמשים כמפיצי הבשורה לגולשים שלא חיפשו במדויק את האתר הספציפי שלנו.

  • בעלי אינטרסים לשיתופי פעולה:
    אם הינכם עסק בעל ניסיון כנראה שלא פעם יצרו איתכם קשר טלפוני או בדרך אחרת לשיתופי פעולה המשרתים את מטרותינו. בעלי אינטרסים אלו עשויים להיות יחצנים, משווקים, פרסומאים ונותני שירות נוספים למינוף העסק.

  • מתחרים בשוק:
    לעיתים גם המתחרים של העסק ייגשו לאתר שלנו בכדי לדלות מידע אודות פעילותינו. לשם ההגינות נציין שכולנו עושים זאת, ולדעתי הדבר ראוי מכיוון שהינו ממריץ אותנו להשיג תוצאות טובות יותר. כאן יש להבדיל הבדלה ברורה בין צרכני המידע לבין צרכני המידע שישרתו את המטרות שלשמן בונים אתר ברשת האינטרנט.

  • ראוי לציין שישנם עוד צרכני תוכן שלא נוכל להכליל כיוון שהינם צרכני תוכן ספציפיים לתחום העסק, וכאמור מספר התחומים ועסקים בעולם עולה בכל שנה, לדוגמא לפני שנים לא רבות בתחום הרפואה המושג רפואת כאב כלל לא הייתה קיימת.

אז אנו מבינים שקיימים צרכני מידע רבים לאתר בתחום מסוים. תוכן האתר אמור לשרת את כולם או לפחות את חלקם. ככול שנכסה פלחים גדולים יותר של צרכני המידע, כן ייטב הדבר. כמובן יש לצפות את עלויות וזמן פיתוח האתר ותחזוקת התכנים ולהחליט מהו הקו המנחה אותנו ולהתמיד בו. לא תמיד נוכל לכסות תחומים רבים ורחבים.


מה מחפש קהל היעד?

אולי זוהי שאלת השאלות. האם הוא מחפש מידע? האם מחפש מחיר טוב לרכישת מוצר? ואולי הוא מחפש שירות אמין אדיב איכותי והוגן ללא כל קשר למחיר? את זה אני משאיר לכם הקוראים. בסך הכול אני מאמין שאת עסקיכם אתם משתיתים על לבטים אלו וכנראה שחשבתם עליהם לא מעט וקצת יותר ממני במיוחד כל אחד בתחמו הוא.



לסיכום
יש לכוון לקהלי היעד האפשריים ככל שניתן אשר יתרמו לקדם את מטרותינו, העדיפות היא לא לירות לכל הכיוונים יש לבדוק טוב שאחד הכדורים לא יעוף לעברינו כגול עצמי. להיות ממוקדים ולהתמקצע בתחומנו ואז להתפתח לנושאים ותחומים נוספים, העבודה היא רבה יותר ממה שהיא נראית. אל נישכח שכל קהל יעד הוא עולם שלם שגם אותו ניתן לפצל לכמה קהלים שונים, וכן כל גולש באתרינו הוא גם כן עולם שלם עם רצונות מעווים ומטרות. נתפלא לשמוע את מספר הדרכים שכל גולש עבר בכדי להגיע לאתר.

 

במאמר הבא נשתדל לגעת בהקשרים עד כה, ובבחירת תוכן לאתר. הקושי אינו בבחירת התכנים אלא אם כי בשילוב כל הפרמטרים יחדיו. והמקומות לטעויות הם רבות.


במאמר הבא: מתכוננים להיות בעלי אתרים